Panikträning inför WT

Ja så är man där igen, sistaminuten-träning av nya grejer inför en tävling. Helt onödigt hysteriskt för det är inte möjligt att lära en unghund allt som behövs för ett WT på några dagar.  Ja nåja, Ture är nöjd och glad även om han fattar noll ibland.  Panikträningen kommer sig av att en  kursare mumlade lite om upplägget på helgens WT  (tack!!) och jag insåg att vi inte alls har tränat på vissa delar som kommer dyka upp.

Idag tränade Ture på linjetag och sök och Pint på linjetag och helt dolda dirigeringar.   Först blev det linjetag på känd plats där jag försöker länga lite på avståndet och minnesbilden,  jag mixade också med markeringar som Ture fick ta efter linjetaget.  Pint blev jag mindre nöjd med, samma linjetag men 100+ meters avstånd, han vek av åt sidorna där jag slängt Tures markeringar. Det blev att kalla tillbaka flera gånger och muttra lite, sedan gick det bra. Feisty fick också göra ett långt linjetag och lite roliga markeringar, det gick super.

Sedan rusade hundskrällena ner i ån (de luktar därefter nu) och medan de rullade runt i vattnet i omgångar la jag ut flera småsök till Ture  i olika omgångar på olika platser med de nya  smådummies  som jag köpte på  Labradorklubbens WT i helgen.  Lite vimsigt blev det på fjärde-femte apporten så jag minskade antalet till 2-3 stycken, så blir det när terrängen är knepig med högt gräs och tuvor och hunden är ovan.

Vi avslutade med mer linjetag där jag la apporterna ganska dolt och knepigt,  jag kollade hur många gånger Ture kunde/ville gå ut innan det blev fel. Jag backade några meter emellan varje men inte många. De tre första apporterna gick jättebra, den fjärde for han iväg någon annanstans på så jag plockade in Pint och gjorde en emellan och då gick den sista apporten jättebra. Det blev nog lite småtråkigt med att springa så många gånger åt samma håll, det tål att övas på ska jag säga.

Eftersom ingen tog fina bilder av oss idag blir det en från i somras och det måste ha varit en trevlig träning för jag flinar på varenda bild, månne att det beror på att herrbesöket hjälpte till med träningen och med att fota? Förresten kom hösten till Sorunda med dunder och brak inatt. En riktig jäkla åsksmäll sent på kvällen och sen vände vinden och i förmiddags var det fortfarande frost på vissa ställen i trädgården kl 10 på förmiddagen!!? Detta trots frisk vind, brukar det bli så kallt när det blåser? Idag var det inte t-shirtväder även om det var ganska skönt att träna i kvällssolen iklädd tjocktröja och väst. Jag måste klä mig ordentligt för jag har ont i korsryggen och ska vila mycket och hålla mig varm sa doktorn.  Inte så smart att gå ut och träna men jag var tvungen eftersom hundarna river huset annars. Lite ont känns det just nu fast jag var noga med att gå sakta och inte böja mig i onödan. Nåja, det går välan över..

Kul att träna hund

Kul att träna hund

Lämna en kommentar