Prov och tävlingar

Här skriver vi om prov och tävlingar, både kommande och hur det gick för de som deltagit och kanske frågor runtom att tävla och starta på prov.

1 Response so far »

  1. 1

    topgrade said,

    Lika bra att skriva lite här också. :o)smile….
    Några tävlingar har vi varit med på under hösten Brave och jag. Men tyvärr har Brave varit skadad nästan i två måndader. Helene får berätta lite själv om sina.
    Först var vi på ett B-prov som han nollade, urdåligt sökarbete och en super svår vattenmarkering gjorde så att vi fick våran första nolla. Jag som åkte till Höglandet och trodde det skulle bli ett bra pris. Suck. Men vi träffade på mycket härliga människor på provet och alla var så trevliga. Fick jätte fina kort på Brave därifrån.
    Sedan har vi varit på många andjakter. På en av dom så skadade han sin baktass, fick in en sticka i vänster baktass och hela benet svullnade upp. Veterinär besök och penicillin i 14 dagar, plus regöring av sår några dagar. Sedan startade vi på vårat första A-prov i elitklass. Ja där blev det också en nolla. Vi var på Claestorp och det regnade ner änder och det sköt massor. Brave blev lite tänd och tycket att han skulle få jobba och sa till några gånger. Satt kanonstadigt, men några jäspningar med läte blev för mycket för domaren. Men vi fick fortsätta som apportörer hela dagen. Det var den dagen han skadade sitt öga. Han fick en stor skada på hornhinnan och det är helt läkt nu, typ 2 mån senare.
    Så det har inte varit våran höst direkt.
    Vi har varit på labrador klubbens jaktmästerskap också.
    Var kvar hela första dagen och av tre apporter gjorde han en en kanonbra, en var ganska bra och den fick jag beröm för att jag var en mycket duktigt markör.:o) och en var dåligt tycker jag iaf. Han tog den, men lyssnade dåligt. Så vi fick inte vara med den andra dagen.Det var 17 hundar som var bättre än vi var den dagen. Men vi kollade in läget och till nästa år ska det gå bättre. Så nu ska vi planera all träning och vara i toppfom till hösten -10.
    Vi och våra träningkamrater ska träna under vinter/våren och två ska ta sin sista etta i ökl så vi alla har hundarna i elikklassen till hösten.
    Men även om det var en skade höst och inga pris, så har vi lyckats mycket bra på andjakterna. Den som är bäst på det är PLEXUS.
    Vilken hund att ha med på jakterna. Han är klockren och gör exakt det han ska göra. Han har det i blodet kan man säga. Han har även varit med som drevhund på en jakt. Jobbade från 8 till 16 och drev fram ett viltsvin, så att dom lyckades skjuta den. Nu går ju inte mina hundar speciellt långt ifrån mig, men vi gick iaf i skogen och skrämde fram lite vilt. Men mer än så var det inte. Jag såg inte ett enda levande vilt den dagen, jo ett rådjur sprang framför oss. Sedan var det bara skjutna djur jag/vi såg.


Comment RSS · TrackBack URI

Lämna en kommentar